Jaltedna od osnovnih razlika između muslimana koji žive u skladu s učenjem Kur'ana i onih ljudi koji ga odbacuju jeste sljedeća: Allah daje mudrost onima koji su savjesni i imaju strahopoštovanje prema Allahu. Zbog svoje mudrosti, vjernici su odmah postali svjesni razloga koji stoje iza svega što se događa, za razliku od bezbožnika i onih koji su nesposobni shvatiti istinu. Oni smatraju da je sve što se dešava puka slučajnost.

Od trenutka kada se vjernik probudi ujutro, on zna da postoji ''znak'' (kako ih Allah naziva u Kur'anu) u svakom iskustvu koje je doživio toga dana. Riječ''znak'' data je onim događajima u postojanju koji su čisti dokazi postojanja, jedinstva i osobina Allaha – to je također i naziv za ajete u Kur'anu. Još jedna ideja slična u značenju jesu ''činjenice koje vode do vjere''. Ona se može objasniti kao činjenice koje vode osobu do vjerovanja i u isto vrijeme uzrokuju da vjera raste, razvija se i postaje jaka. Ali samo oni koji se iskreno okrenu Allahu mogu prepoznati te ''znake'' i ''činjenice koje vode vjeri'', 190-i ajet sure Ali Imran govori o ovome:

U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana, zaista, su znamenja za razumom obdarene.

Za one koji vjeruju i žive onako kako Kur'an nalaže,svaki novi dan pun je dokaza o Allahovom postojanju kao i činjenica koje vode do vjere. Naprimjer, otvaranje očiju i započinjanje novog dana jeste jedna od Allahovih blagodati i jedna od činjenica koje vode vjeri, i trebaju se razmotriti. To je zato što je čovjek nesvjestan dok spava, a sve čega se može sjetiti iz ovih dugih prospavanih sati jesu neodređeni snovi koji traju 3-5 sekundi. Tokom ovog vremena, čovjek je u snu i nepovezan je sa svijetom. Njegovo su tijelo i duša razdvojeni. U trenutku kada misli da spava, to na neki način predstavlja smrt. Allah otkriva u Kur'anu da su ljudske duše odvedene dok oni spavaju.

Allah uzima duše u času njihove smrti, a i onih koji spavaju, pa zadržava one kojima je odredio da umru, a ostavlja one druge do roka određenog. To su, zaista, dokazi za one koji razmišljaju. (Ez-Zumar, 42)

On vas noću uspavljuje, a zna i šta ste preko dana griješili, zatim vas budi, sve dok ne dođe čas smrti. Na kraju,Njemu ćete se vratiti, i on će vas o onome što ste radili obavijestiti. (El-An’am, 60)

U ovim ajetima Allah kaže da su ljudske duše odvedene tokom sna, ali se opet vraćaju, sve do određenog trenutka kada nastupa smrt. Kada čovjek spava, postaje djelimično nesvjestan vanjskog svijeta.

Buđenje iz ''smrti'' sna u stanje svjesnosti kao i prethodnog dana, isposobnost da vidimo, čujemo i osjećamo savršeno dobro jeste čudo o kojem trebamo razmišljati. Kada čovjek legne navečer da spava, ne može biti siguran da će mu ove neuporedive blagodati biti podarene i sljedeće jutro. I nikada ne možemo biti sigurni hoće li nam se desiti neka nezgoda ili hoćemo li se probuditi zdravi. 

Kada započinje novi dan, vjernik razmišlja o ovim činjenicama i zahvaljuje Allahu što ga je obavio Njegovom velikom milošću i zaštitom.On gleda u novi dan kao u mogućnost koju mu je dao Allah da Ga udobrovolji i zaradi Džennet. U trenutku kada otvori oči u ranu zoru, okreće misli Allahu i započinje dan iskrenom molitvom, kao što je običaj u islamu.

Tokom dana, šta god da radi, on je svjestan da ga Allah uvijek posmatra i trudi se da stekne Njegovo odobravanje pokoravajući se Njegovim naredbama i uputama. Ostvario je blisku vezu s Allahom i počeo dan s molitvom u zoru. Na ovaj način, mogućnost da zaboravi na Allaha tokom dana ili zanemari Njegova ograničenja jeste mala. Bit će svjestan tokom čitavog dana da ga Allah testira na ovom svijetu.

Onome ko iskreno upućuje svoje misli Allahu bit će omogućeno da uvidi da mora pažljivo razmišljati o blagodatima koje su mu podarene i da niko drugi osim Allaha nema moć da mu ih da. U Kur'anu, naš Gospodar kaže da ljudi moraju razmišljati o ovome: Reci: "Kažite vi meni, ako bi vas Allah sluha vašeg i vida vašeg lišio i srca vaša zapečatio, koji bi vam bog, osim Allaha, to vratio?" Pogledaj kako dokaze iznosimo, a oni opet glave okreću. (El-En’am, 46) 

altNema sumnje da je Svemogući i Sveznajući Allah Onaj Koji nam podari san da se odmorimo i obasipa nas Svojom milošću svako jutro.Oni koji znaju ovo osjećaju Allahovu blizinu od trenutka kada započnu dan i zadovoljni su neuporedivim blagodatima u kojima uživaju.

Oni koji odbacuju vjeru i odbijaju prihvatiti ovu stvarnost nikada ne mogu biti u potpunosti svjesni blagodati koje imaju, niti mogu upoznati radost vjernika. Obično im je, rano ujutro, teško ustati iz toplog kreveta i nervozni su jer je još jedan dan pred njima. Neki su nervozni i depresivni zbog stvari koje moraju uraditi svako jutro. Ne žele ustati iz kreveta, u njihovim je mislima borba između ustajanja i ostanka još koju minutu u dubokom snu. Česta pojava kod ovakvih,moralno posustalih ljudi jeste nervoza, stres i bezvoljnost.

Bezbožnici ne mogu uživati u zadovoljstvima Allahovih blagodati,jer od trenutka kada se probude ujutro vraćaju se monotonoj svakodnevnici,koja se ponavlja iz dana u dan. Postoji još jedna vrsta ljudi koji su nesvjesni da je novi dan možda zadnja šansa koju im je Allah pružio. Spremaju se brzo da započnu novi dan kako bi zaradili što više novca, kako bi se mogli hvaliti svojim bogatstvima ili izgledom,samo da bi privukli pažnju i naklonost. Oni koji zanemaruju činjenice koje je Allah predočio u Kur'anu možda mogu započeti dan na svoj način, ali prisutan je nedostatak mudrosti u njihovom ponašanju: ne uviđaju da ih je Allah stvorio, da su obavezni da Mu služe i osvoje Njegovu naklonost i da je novi dan koji je pred njima možda posljednja šansa da ispune svoju dužnost prema Njemu. Allah otkriva njihovo stanje u ovim riječima:

Ljudima se bliži Čas polaganja računa njihova, a oni, bezbrižni, ne mare za to. (El-Enbija, 1)

Jasno je da su oni koji žive zagnjureni u ono što nije ispravno napravili veliku grešku. Čovjek ne smije zaboraviti da svako jutro može biti početak posljednjeg dana njegovog dunjalučkog života. Smrt može doći svakog trenutka,uzrokovana saobraćajnom nesrećom,neočekivanom bolešću ili bilo kojim drugim uzrokom. 

U tom slučaju,kao što smo naveli, moramo razmišljati o tome šta moramo uraditi u danu koji je pred nama kako bismo zadobili Allahovo odobravanje za naše postupke. 

Harun Jahja/dzematrahic.ba