"Generacija M" su muslimanski milenijalci, generacija rođenih u proteklih 30 godina, ali sa jednom bitnom razlikom od njihovih vršnjaka hrišćana. Dok mladi u SAD i Zapadnoj Evropi uglavnom okreću leđa organizovanoj religiji, "generacija M" ima jednu preovladavajuću karakteristiku: vjeruju da biti vjernik i voditi moderan život idu ruku pod ruku i da to dvoje apsolutno nisu u suprotnosti.
Ovo je viđenje Šeline Džanmuhamed, autorke knjige "Generacija M: Mladi muslimani koji mijenjaju svijet" u kojoj ih opisuje kao ljude ponosne na svoju vjeru, ali i kao oduševljene potrošače, dinamične, angažovane, kreativne i zahtjevne.
Same korice ove knjige nose snažnu poruku: na njima su mlada žena sa ružičastim karminom na usnama, naočalima u stilu Džeki Onazis i maramom vedrih boja na glavi i mladić uredno oblikovane brade i sa slušalicama u ušima, koji ležerno drži ruku u džepu...
“Kada je riječ o muslimanima, ali i o religioznim ljudima u načelu, dobijamo uglavnom depresivne slike”, kaže Džanmuhamed. “Mislim da ova slika na pravi način odražava karakter generacije M: odiše hrabrošću, željom za životom, žena ima stav. Oni su pravi primjer grupe ljudi o kojima pišem”.
Autorka se, u razgovoru koji je objavio britanski "Gardijan" sjeća kada je prije nekoliko godina ušla u knjižaru. Izložili su hrpu knjiga o muslimanima, sve same zastrašujuće memoare zabrađenih žena spuštenog pogleda koje su otete i prodate, ili slike ljudi koji na kamilama jašu u udaljenim pustinjama.
“Mladi muslimani zapravo vape za time da pokažu da mi nismo takvi, da radimo stvari kao i svi drugi, i imamo mnogo toga zanimljivog da kažemo", priča ona.
Mladi, sve brojniji i - sve bogatiji
Dok je 2010. u svijetu bilo 1,6 milijardi muslimana, procjenjuje se da će u naredne četiri decenije njihov udio porasti za 73 %,prema Pew Research Centru. Do 2050, pokazuju istraživanja, širom svijeta biće 2,8 milijardi muslimana, više od četvrtina svjetske populacije.
Od 11 država koje bi u ovom vijeku trebalo da se pridruže najvećim svjetskim ekonomijama, u šest bitno preovladava muslimansko stanovništvo, a polovina ima velike muslimanske manjine.
Do 2050. Indija će imati najviše muslimana na svijetu, oko 311 miliona, mada će oni i dalje biti manjina u ovoj zemlji. Muslimanske manjine u Britaniji, Evropi i Severnoj Americi su mlade, imućne, sa tendencijom rasta. Jedna trećina svih muslimana mlađa je od 15 godina, a dvije trećine imaju manje od 30 godina.
Očekuje se da će se do 2030. muslimanska srednja klasa utrostručiti i dostići 900 miliona, što će podstaći potrošnju, ali i društvene i političke promjene. Njihova potrošačka moć je ogromna: najnoviji izveštaj o globalnoj islamskoj ekonomiji predviđa da će halal namjernice i način života do kraja decenije dostići vrijednost od 2,6 biliona dolara, a sličan trend se predviđa i kada su u pitanju islamske finansije.
Muslimanski turizam bi mogao da dostigne vrednost od 233 milijarde dolara. Godine 2014. vrijednost muslimanske modne industrije procijenjena je na 230 milijardi dolara, dok su 54 milijarde dolara potrošene na kozmetiku.
“Zbog samog broja, rasta srednje klase, pomijeranja ekonomske i političke moći prema Bliskom istoku i Aziji, gdje živi većina svjetskih muslimana, zbog muslimanskih manjina koje se ponašaju kao uticajni i dobro povezani lideri, zbog inspirativne snage njihove vjere i njihovog odbijanja da prihvate postojeće stanje, generacija M će svakako menjati stvari”, piše Dženmuhamed.
"Ja sam mlada muslimanka i hidžab me ne ugnjetava"
Dženmuhamed napominje da su dva ključna činioca uticala na formiranje muslimanskih milenijalaca: prvo, događaji u proteklih 15 godina, poslije 11. septembra, i globalni odgovor na islamski ekstremizam i terorizam. Drugo, internet, “ljepilo koje ih međusobno povezuje i stvara kritičnu masu koja ih pretvara u globalno uticajnu snagu” i “daje prostor tradicionalno marginalizovanim glasovima u zajednici: mladi muslimani i žene, koji na taj način mogu da izraze svoje stavove”.
Tu spadaju i frustracije i nezadovoljstvo zbog toga što ih drugi posmatraju kroz hidžab, ili što im se govori da su ugnjetene zbog vjere. “Ja sam mlada muslimanka. Ne osjećam se ugnjeteno zbog hidžaba, on me oslobađa. Ako to ne shvatate, to je sasvim u redu, ne morate... Emocija koju vidite u mojim očima nija poziv u pomoć, već apel da svoje mudrolije o pravednosti nabijete sebi u d..e”, citira Džanmuhamed 20-godišnju Azru.
“Muslimanske žene nisu ugnjetene, već postaju sve uticajnije sa aspekta obrazovanja, zapošljavanja, javnog života, braka i rađanja.”
Generacija M - sušta suprotnost radikalnim islamistima
Generacija M, kaže Dženmuhamad, ima visoke ciljeve. “Žele da budu astronauti, imate mačevaoce na olimpijadi i klizače koji se spremaju za zimske olimpijske igre, žene pilote u kompaniji “Brunej ervejz” - to su mladi ljudi koji dokazuju da imaju ambicije koje treba osloboditi realnosti koja nastoji da ih strpa u određeni koš”.
Ona, međutim, priznaje da nisu svi muslimani generacija M.
“Njihov antipod bismo mogli nazvati tradicionalistima. Oni su konzervativniji, veruju u očuvanje sklada, pokoravanje vlasti i nastoje da se pridržavaju onoga što smatraju dobrim elementima porodice, zajednice i tradicije”, piše ona.
Nekolicina mladih muslimana, naravno, biva radikalizovana, iskorišćava islam za nasilni ekstremizam i mržnju i oni su potpuna suprotnost generaciji M, kaže Džanmuhamed.