svinjetina145: Reci: "Ja ne vidim u ovome što mi se objavljuje da je ikome zabranjeno jesti ma šta drugo osim strvi, ili krvi koja istječe, ili svinjskog mesa - to je doista pogano - ili što je kao grijeh zaklano u nečije drugo, a ne u Allahovo ime." A onome ko bude primoran, ali ne iz želje, samo toliko da glad utoli, Gospodar tvoj će doista oprostiti i milostiv biti. (Al-An'am)

Po medinskoj školi (imama Malika) apsolutno nijedna životinja nije zabranjena osim svinje, uzimajući ovaj ajet kao argument i stav.
Znamo da “krvi koja istječe” – se referira na to da su pagani praktikovali određene ritual, obrede u kojima bi pili krv, mazali na tijelo kao način žrtvovanja i traženja nečega od bogova/boga, stoga se to ovdje jasno zabranjuje.
“Zaklano u nečije drugo, a ne u Allahovo ime” – se također odnosi na pagane, odnosno njihova praktikovajna u načini ubijanja života i naravno, da već mrtve životinje su također zabranjene. I zanimljivo je to kada Bog govori o zabrani mesa, uvijek isprati sa “ako je neko primoran, neka pojede” ili određeni načini olakšice.

Ali, zašto je baš svinja zabranjena?
Da bismo znali odgovor na ovo pitane, morat ćemo se vratiti u historiju, događaje, kulturu, jevreje itd, odakle je sve to i poteklo.

Počet ćemo od naše tradicije i naših vjerovanja, stavova i zakona koje većina zna.
Kroz pitanja ćemo se dotaći osnova.

Da li je svinja haram?

Apsolutno svi su učenjaci saglasni da je svinjsko meso haram, i nema razilaženja,
stoga je postao (kao i alkohol) identitetski pečat muslimana, po kojem su prepoznatljivi širom svijeta.
Postoje razlike, gdje se učenjaci razilaze, što se tiče svinjske masti.
Većina učenjaka smatra da je haram, da je sve od nje haram.
Ali, imam Al-Shawkani se ne slaže sa tim; njegov argument je da Bog kada god spomnje ovu tematiku, aludira samo na meso, ne na ostale stvari, i smatra da je zbog toga samo mesa haram.

Da li je svinja nečista (impure) ?

Mnogo ulema ne smatra da je svinja nečista. Ljudi iz šafijskog mezheba, hanefijskog mezheba (hanbelijski je podjeljen po pitaju toga) – smatraju da je (pogotuv pafijski) – svinja nečista do srži (iako kažu da Abu Hanifa nije bio ovog mišljenja). Malikijski mezheb se ne slaže sa tim, oni su stave da je svako živo biće uvijek čisto uključujući i svinju, nije nečista, nego je samo haram za jesti.
Na primjer, kada bi svinja pila vodu iz posude, a svi znamo poznati hadis da, kada se pas napije iz posude da se mora oprati (čak 7 puta), to je zbog higijene a ne zbog nečistoće (misli se na čistoću bića, duše/duh ate životinje) – jer život zahtijeva, iziskuje čistoću.

Svinjska dlaka? (za četke)

I ovdje se uleme razilaze. Malikijski mezheb kaže da je sasvim okej to koristiti, čisto je. To je čak i imam Kurtubi napisao u svom tefsiru. U tradiciji ibn Abbasa, i drugih selefija – bi nosili sandale koje sadržavaju svinjsku dlaku. Ovo također uzimaju kao argument, ibn Taymiyyah također kaže da je uredu koristiti svinjsku dlaku, ne sadrži krv itd.

Svinjska koža?

Ovdje, također se mnogi razilaze, jer postoji hadis poslanika Muhameda a.v.s. u kojem kaže da koža bilo koje životinje (kulu – svake) – ako se očisti da je čista (dozvoljena za koristit).
Bazirano na ovome, ljudi poput Shabi-a (Tābʿīn), Abu Yusuf (hanefija) imam Malik, njegov student ibn Wahab, Sahnun (maliki), imam Dawud (zahiriya) I drugi – su rekli da je svinjska koža halal.

Iz ovoga i vidimo da svinja nije nečista do srži, kako su neki rekli, također su čak i učili djecu da se ne izgovara ime ove životinje kako ne bi zatrovali jezik, ali vidjet ćemo i odakle takva gnjev prema istoj. (što je jako bizarno, jer na kraju imate riječ tu – khinzir – (ne radi se o riječi najas (nedžes) - koja je i u Kur’anu, sad su trebali i zaobilaziti te ajete, ili šta?)

Da pređemo na glavno pitanje, zašto je baš svinja haram od svih životinja?

Da li Bog mrzi svinju – naravno da ne, Bog nikada to nije rekao.
I to je živo biće kao I sve ostalo, a uostalom ima mnogo sličnih životijni, onda bi Bog morao baš mnogo da ih mrzi.

U jevrejskoj tradiciji -

"navike svinja i njihova hrana su vrlo prljave i odvratne ..."
Vodič za zbunjene (3, 48) – Maimonodies

(Mojsije ben Maimon, općenito poznat kao Maimonides i koji se također naziva akronimom Rambam, bio je srednjovjekovni sefardski jevrejski filozof koji je postao jedan od najplodnijih i najutjecajnijih učenjaka Tore u srednjem vijeku.)

Također ovakve zabrane su i u trećoj knjizi po Mojsiju – Leviticus i u Knjizi Ponovljenih zakona.

Leviticus 11, 27:
" Svaka životinja koja ima cijepljeno kopito koje nije potpuno podijeljeno ili koja ne žvače nego preživa, za vas je nečista…”

Preživa ili na engl cud - djelomično probavljena hrana vraćena iz prvog želuca preživača u usta radi daljeg žvakanja.

Svinja je također omržena u jevrejskoj tradiciji, sada da vidimo i zašto – kroz historiju.

Historija svinje, uopšteno

Ako se vratimo 6 000 godina unazad, svinja je bila jako popularna životinja na tom Bliskom otoku, jer se lahko uzgajala, jako se brzo razvijale, mnogo proteina, i lagane su za održavati, ne treba mnogo mjesta, i jedu vase smeće.
Sva su kraljevstva uzgajali, dok nisu došla religijske prakse – obzirom da su jele smeće, počeli su da ih smatraju kao žrtvene jarčeve – tako da bi ih žrtvovali, kako bi se očistili od svoje nečistoće, grijeha – prebacivši na njih, obzirom da su već prljave. Pronađenje su također sumerske ploče, u kojima je to zapisano, nuđenje svinja kao žrtva.

Onda prelazimo na rano bronzano doba, kako je vrijeme prolazilo, popularnost svinja je opadalo masovno, od 4 000 BC nadalje, vidimo postepeni prvi pad svinja.
od 3 600 BC do 1 500 BC (otprlike) – kasno bronzano doba, počelo je drastično odbacivanje svinje i pad njene popularnosti i vrijednosti. Ovo znamo iz arheoloških otkrića, prvo pomoću ploča zapisanih, a drugo pomoću kostiju pomoću kojih su mogli vidjeti starost, i postotak kostiju svinje u pronalaženju, koje je sve manje bilo. Onda su ljudi ih smatrali jako nečistim, tj. Već su bile, ali su gubile okus zbog prevelikog žderanja smeća, velika kraljevstva su više počeli da cijene krave, jer daju i mlijeko, također I ovce jer daju vunu, svinja je samo davalo meso, bivale nečiste, a okus sve lošiji, te sui h skroz vremenom odbacili.
Oko 2 000 BC, u Mesopotaniji su svinje čak bile skroz protjerane, kao i druga Babilonska carstva, poslije Egipćani također (možemo da vidimo u Knjizi mrtvih kada je Seth uzeo formu svinje i napao da ubije Horusa). Tako da su ostala samo nižem sloju društva.

Također, moramo držati na umu da svinje nemaju znojne zliježde, posebno na tom dijelu gdje su ogromne vrućine, i gdje su zahtijevale mnogo vode, i sve se ovo moralo uzeti za razmatranje, svinje su inače jako lose za pastire, jako prljave i za gledati jer su se stalno valjale u blatu zbog vrućine, i sve se to moralo uzeti u razmatranje radi socijalne slike. I ovo je sve bilo prije dolaska Muse a.s.
Također svinja je jako znana po tome, i jedna je od rijetkih životinja koja nosi u sebi parazire, koji mogu da zaraze uveliko ili fatalno, radi se tačno o - Trichinella spiralis – koja vodi do trihineloze – u nastavku;

Trihineloza, koja se naziva i trihineloza, je bolest koju ljudi mogu dobiti konzumiranjem sirovog ili nedovoljno pečenog mesa životinja zaraženih mikroskopskim parazitom Trichinella.
Naučno otkriće parazita dogodilo su 1835. godine James Paget i Richard Owen u Londonu. Friedrich Zenker 1860. godine pružio je prve jasne dokaze o prijenosu Trichinella spiralis sa životinje na čovjeka.
I druge životinje ovo mogu imati, ali većinom je to slučaj sa svinjama, vodi do povraćanja, dijareje, kao i smrtonosne infekcije.
I sve je ovo uticalo na lošu sliku o ovoj životinji, pa ih se sve više ljudi već odricalo. A naravno, o lijeku nije bilo traga protiv toga.

Onda dolazi zabrana Muse a.s.
Nisu previse detalji iskazani, ali bilo je jasno da je haram.
Mnogi antropolozi i historičari kažu da, poslije zabrane, kako je vrijeme prolazilo, sve se više ta priča oko svinje gradila i bilo je mnogo dodataka;
Kada su se izraeliti preselili na srednji istok, kada su i uspostavili Izraelsko kraljevstvo, prva tačka je bila to da, tu su već obitavali ljudi, poznati kao ljudi sa mora, egejskog ostrva – filistri. Dakle nisu bili semiti, arapi, nego negdje iz okoline moderne Grčke, iz okje su migrirali. Stanovnici tog regiona, kada su Izraeliti uspostavili zakone i Kraljevstvo, su jeli svinjetinu, i dalje su to zadržali, što je dodao još jedan sloj “Mi protiv Njih”. Poslije ujedinjene monarhije koja se podijelila u Sjeverno Kraljevstvo – Izrael i južno Kraljevstvo Jude, koji je bio glavni dio. Svi glavni jevrejski pisari su bili iz Jude. Ovo je također bila era u kojoj je Biblija prepisana. Jako je zanimljivo i da, arheološka otrkića su utvrdila da u Sjevernom djelu – Izrael – se nalazi 8% svinjskih kostiju, dok u južnom teškom da su išta našli. Što znači da su vrlo moguće jeli svinjetinu i dalje, pa su ih smatrali “manje” jevrejima ovi sa juga, pa su se tu stvorili rivali, ali ovo je samo početak.
Šta se desilo dalje, je to da kako je vrijeme prolazilo, cijelo Jevrejskog Kraljevstvo je palo u ruke Aleksandra Velikog, a identitet grka je bio da baš jedu svinjetinu, pa se “Mi protiv Njih” još više dodalo. Poslije Aleksandra, dolazi
Antiochus IV Epiphanes. On je protjerao nemilosrdno jevrejski narod, uništavao hramove, i najgore što je uradio je to da, kao svetogrđe, zaklao je svinje na oltaru “svetinja nad svetinjama”, gdje nisu čak ni jevreji mogli ići jer nisu boli dovoljno čisti, takvo je mjesto bilo, i toliko im je značilo. Ovo svetogrđe je tako duboko udarilo u psihu jevreja, i ostavlja dubok trag, ali on tu nije stao. Zabranio je sva jevrejska praktikovanja, zabranio obrezivanje, i onda je nekoliko ljudi zarobio, i forsirao da jedu svinjetinu, i kada bi odbili, mučio bi ih, i na kraju ubio. I ovo je postao njihov iman, princip. I poslije ovoga, dodatno se duboko ukopalo u psihu jevreja.

I da se još doda tome, poslije kada je došao Isa a.s., što je i dalje bio judaizam, ali je prešlo u neojudaizam, što se nazivali kršćanstvo – novoobraćenici su rekli da će nastaviti jesti svinjetinu jer se stari zakoni ne odnose i ne prebacuju na njih.
Zbog toga sui h ovi zgrožavali, kako mogu jesti svinjetinu nakon svega?!
Čak si u cijedili krv iz mesa, dok su kršćani pili, kao “Isusovu krv” kao dio
Eucharista.Vidimo da su kroz ove tradicije duboko usađene odbojni animoziteti prema svinjskom mesu. Poslije, kada je Islam došao, u to vrijeme, islam je također nastavio zakone i tradicije Musa a.s. (Abrahamske tradicije) – I ostavio je svinjetinu kao haram, kao jedina životinja od svih, odavši čast jevrejskoj tradiciji, i tomu svemu što im se desilo, i nastavlja je, oživljava je, i tako vraća i stvara identitet.

Priredio: Ernad Dedović