Vrli moj i svake hvale vrijedni ahbabu. Evo se u neko doba i moja duša malo smiri, te uzeh kalem, divit i hartiju da ti habere pošaljem iz ovoga novoga moga života, iz ovoga dunjaluka kojega do jučer ne mogodoh ni zamisliti, a sad ga svojim prihvatam.
Godine prođoše otkad iz našega
rodnog kraja odosmo, evo sad će punijeh dvaest i pet, i skoro dvaest i
tri kako Bosnu našu napustismo, al opet, kad treba da se javim tebi ili
kome drugome tamo, mene taka tuga spopane, taka slabost, ko morija kaka,
ko tehre najveće, da kalem jedva u ruku prifatim. Rane mi se otvore na
srcu, ko da to juče bješe, il ko da nikad bilo nije, ko da ružan san
sanjam, pa jedva čekam da se probudim. Al se probuditi nikako ne umijem
pa mi namah na oči Užice naše iziđe, sjajno i veliko, kako je i bilo, da
mu je i Stambol mogo zavidjeti. Ko god u njega dođe – jedva iz njega
ode, toliko mu se teško od one ljepote rastati.
Diljem svijeta bijaše Užice poznato koliko god nekad slavna Kordoba. Da se neumrli Abdel Rahman, Allah da mu osvijetli pute, pridigo iz groba, nikaki drugi grad na zemaljskom šaru ne bi našo da u njem živi, već Užice, kad već njegove Kordobe nema i ne more je biti. Samo Užice. Užice opjevano, Užice prelijepo.
Da nas je grom udario, da nas je
šejtan vrelom šakom prignječio, da se planina otvorila, ne bi nas ništa
toliko ojadilo ko vijest da ići moramo. Da ići moramo, da se halaliti
moramo od onoga što bijaše naše čitavu jednu vječnost, dugu i
neprekinutu. I oči čim zatvorim, onaj mi silni plamen u glavi zaigra,
kad nam Užice naše zapališe. I to oni isti što ih braćom svojom
prifatismo, s kojima hljeb i radost dijelismo, s kojima se pobratismo.
Tri je dana Užice gorjelo džehenemskim plamom, tri su dana duše naše
umirale od toga plamena, tri dana se oni koje voljesmo naslađivahu
našijem patnjama. I kada sve gotovo bješe, tavni se puti pred nama
otvoriše, noć duboka što nam, evo, traje već dvaes i pet predugih ljeta.
Skupismo se tada ko pred Silah ćuprijom, da pogled najzadnji na
popaljeno Užice bacimo. A đevojke se naše, od silna prkosa i od ljuta
očaja, u kolo ufatiše, pa zapjevaše:
„Oj Užice, mali Carigrade, dok bijaše, dobro li bijaše.“
I odosmo. Oni što nas, koliko juče,
braćom svojom nazivahu, ispratiše nas halakanjem i pogrdama nečuvenim. A
za ciglo nekolko mjeseci dođoše do nas crni glasi. Ti isti srušiše i
sravniše sve što još ostade, svaku gredu, svaki ubogi zid. Nestadoše,
kao rukom džehenemskom izbrisane, i džamije, i mektebi i hamami, i
hanovi, sve kuće naše zauzeše i razvališe, sva turbeta u zemlju ućeraše,
sva mezarja zaoraše, ne ostade ni traga najmanjega, ni kamena na
kamenu, ni glasa jednoga, ni travke što naša bijaše. Ničega, ko da
ničega nikad ni bilo nije. Ubiše nas žive, i ubiše sve naše mrtve, ni
trunke od našijeh stotina godina ne ostade, moj hafize.
Ništa. Kao da našeg nikad ne bijaše.
Ne šćedoh tad u Aziziju što nam
nuđaše, na Savi, no se tvome domu zaputih. A ti me kao pravoga dosta
primi, i s tobom, u tvojoj mudrosti i poštenju, nešto utjehe nađoh, i
smirenja nešto. Dvije godine ostavljao si me u tvojoj bijeloj Bijeljini,
al ja svome hastaluku dohakati ne mogodoh. I još sam vidio one iste
kako se i vama pod kožu uvlače, kako vas braćom svojom nazivaju, a u
očima njihovijem poznadoh istu onu tminu akšamsku koja nas prekri i
udavi, e, ja te tada, ustrašen pozvah da idemo skupa. Jer će taj mrak i
tebe stići, kad-tad. No, ti mi nisi povjerovao, moj hafize. Ti ostade, a
ja put pod noge. Ti svoj put odloži, a ja krenuh među tuđi svijet da
svoj mir susretnem. Il ahiretsku kapiju da nađem.
I kako mi je, pitaš, jesam li se
konačno naviko, jesam li na svoje nogom stao za sve ove godine? Kako je
našemu narodu, Bošnjanima našim, u ovom vilajetu što nije naš?
Znaš kako nam je? Ko da nas je
šejtan svojeručno nebrojenim sihirima posuo, ko nekim pepelom, i mi, kad
iz postojbine svoje krenusmo, ko da izađosmo iz svojijeh života, iz
svega što smo znali, kontali i činili, i uniđosmo u nečije tuđe živote.
Pa nam u početku čudni ti tuđi životi, neudobni nekako, sve nas žulja, i
lijepo i ružno, i dobro i loše, sve nam smeta, ni žal nam nije žalna,
ni radost rahatna, ni berićet, i kad ga ima, za srce nam prirastao nije.
I dugo tako hodasmo uzduž i
poprijeko tim tuđim životima, kao čikmom, bez izlaza, tražeći sebe u toj
pregustoj tmini, al sebe ne nađosmo. No se, malo-pomalo, polagahno,
kako je insanima jadnim suđeno i dosuđeno u nekom kutku beskrajne i
nemjerljive Allahove brige, svikosmo nekako i na tuđu kožu, i na tuđu
riječ, i na tuđe adete, na sav taj život koji do juče ni zamisliti nismo
mogli, i taj nam život postajaše sve manje žuljevit i mučan, ko što
nekad bijaše. I eto, guramo nekako svoju tegobu uzbrdicom od sabaha do
jacije, i nije nam više tako zorli i turobno. Baca na sve milostivi
Allah ljekovitu prašinu zaborava.
Samo se nekad, u po noći, bez
razloga, probudimo ustrašeni. U mrak se zagledamo, pa se zapitamo: „Bože
milostivi, hoćemo li se ikad vratiti u naše živote, poharane?“
I kako god na tebe i na tvoje
mislim, moj hafize, sve se na jedno vrnem. Kako je rahmetli Evlija
Čelebija, Allah mu dao svih sedam dženneta, kako dođe u naš bosanski
vilajet, u kojem se još ni jedno nebo mirno ogledalo nije, pogodi i šta
smo, i kako smo. I vako zapisa u svoj blagoslovljeni defter: „Nisu oni
glupi, samo im pamet sporo dolazi.“
I pogodi, vallahi billahi! I pogodi,
dragoga mi Allaha! Kako nas viđe, tako i pogodi! Svi smo taki, od
prvoga do zadnjega. Al mi sebe poznavali nismo, makar smo sami sa sobom
živjeli od kako je svijeta i vijeka. I vazda treba da nas planina u lice
udari, pa da vidimo jasno one oko sebe. I sad se polahko, ko oni sa dna
kace, ko prava hezela, ko da smo fukara u mozak il hrsuzi najobičniji,
sad se, rekoh, mi proćerani, u pamet vrnusmo. I sve nam jasno postade. I
bi nam lakše na srcu našemu, ko da progledasmo.
Al kasno, moj hafize. Sad nam pamet i ne treba, sad sve to slobodno moremo u jaliju baciti.
Mi znamo sad ko smo mi i ko su oni. I
šta nam iza leđa spremaše, dok smo skupa, za jednom sofrom bili. A
znate li vi, dobri moj hafize?
HUSEIN-ef. UŽIČANIN
(1862. godine zbio se egzodus
Bošnjaka iz prekodrinskih nahija. Sjećanja na ta dramatična vremena,
sačuvana su u porodičnim tradicijama i kazivanjima, u kojima se sa
sjetom govori o gradovima i mjestima koja su Bošnjaci morali napustiti.
Pismo Husein ef. Užičanina je iz Turske, 1887. godine, upućeno hafizu
Ibrahimu u Bijeljinu. Tekst "Egzodus pradjedova", autora Suadina
Straševića.)