Nazivlja: 'post', 'postač' i 'mrs' su vjerska nazivlja vezana za kršćanski post. Kada je musliman pitao komšiju pravoslavca: „Postiš li?“ on mu je odgovorio „Ne, ne postim, počeo sam da mrsim prije nekoliko dana“.
Jezični izraz - mȓsīm je vrijeme u koje je dopušteno jesti hranu koja se po propisima ubraja u mrs, hranu koja sadrži meso, jaja, mliječne proizvode i životinjske masti.
Termine 'post', 'postač' i 'mrs', kao terminologiju kršćanskoga posta, Bošnjaci muslimani su, najvjerojatnije, 'pokupili' još od kršćanskih skupina Dobrih Bošnjana i zadržali kao svoja nazivlja u promicanju praktičnog življenja sijama (siyam), treće temeljne islamske dužnosti, u ramazanu. Tako je za kur'ansku riječ 'sijam', uzeta riječ 'post', ramazan je nazvan 'mjesec posta', treća temeljna islamska dužnost je nazvana 'islamski post', muslimani koji prakticiraju i žive sijam su 'postači' a za naziv prekida 'islamskoga posta' je, začudo, uzeta riječ 'mrs'.
Pred ramazan i tokom ramazana, u džamijama i drugim prikladnim prostorima na području više država Zapadnog Balkana i šire, svake godine slušamo imame, hatibe, muderrise i najbolje vaize islamske zajednice koji, govoreći o mubarek ramazanu i ramazanskim aktivnostima, nebrojeno puta izgovore riječi 'post', 'postač' i 'mrs'. Također, slušamo radio, gledamo TV i čitamo preko islamskih informativnih glasila, naprimjer: 'dolazi nam mjesec posta', 'ko nahrani postača imat će nagradu', 'ako se postač razboli, neka naposti isti broj dana'. Nadalje, čitamo: 'ako se postač obdan iz zaborava omrsi post mu nije pokvaren, nek' nastavi sa postom', 'meleki traže oprosta za vjernike sve dok se ne omrse', itd. Dakle, riječi 'post', 'postač', 'mrs' i oblici 'mrsiti', 'omrsiti se' su jako frekventne u svakom predavanju i u svakom napisanom tekstu o mjesecu ramazanu i trećem islamskom šartu/ sijamu (siyam).
Što je post? Post je dobrovoljno sustezanje od hrane određeno vrijeme. U govornom jeziku kao i u pisanim tekstovima zapadnobalkanskih naroda riječ post znači nejesti, suzdržavati se od jela. Također, post je suzdržavanje od hrane kojeg propiše liječnik svome pacijentu, određen broj dana ili sedmica, radi potrebnih dijagnostičkih postupaka. Isto tako ljudi poste radi detoksikacije organizma. Zatim, neki ljudi poste da bi smanjili tjelesnu težinu jer se bave sportom koji uvjetuje propisan broj kilograma. Vrlo često ljudi poste svojevoljno želeći imati 'vitku liniju' i živjeti bez viška kilograma.
Kod kršćana riječ post je vjerski propis koji se sastoji od sustezanja konzumiranja određene hrane u određeno vrijeme. U kršćanskim zajednicama pojam post sadrži još i sustezanje od raznih oblika grješnih radnji, loših misli i želja. S obzirom da postoje različite kršćanske zajednice, kod njih postoji i različito prakticiranje posta. Naprimjer, post je u pravoslanih vjernika suzdržavanje propisan broj dana od mrsa - hrane životinjskog porjekla. Tako, njihov postač, određen broj dana, ne jede mrs: meso, jaja, mlijeko i mliječne proizvode, životinjske masti i hranu spravljenu na masti, prenosi InfoBijeljina (2022).
U prethodnom tekstu navedene su tri riječi: 'post', 'postač' i 'mrs'. Čim izgovorimo te riječi one nas asociraju na post u kršćana. Podsjećaju nas na način življenja i prakticiranja njihova posta. U pisanim tekstovima i govornom jeziku južnoslavenskih naroda Zapadnog Balkana, nazivlja: 'post', 'postač' i 'mrs' su vjerska nazivlja vezana za kršćanski post. Ta vjerska nazivlja su nerazdvojivi termini u promicanju tradicije i prakse posta kršćanskih zajednica. Tako, u pripadnika pravoslavne kršćanske konfesije nema posta dok njihovi vjernici postači ne isključe mrs iz svoje svakodnevne prehrane. Ali, isto tako, nema prestanka kršćanskoga posta dok god njihovi postači ne počnu mrsiti, odnosno dok ne počnu jesti mrs. Kada je musliman pitao komšiju pravoslavca: „Postiš li“? On mu je odgovorio „ne, ne postim, prije nekoliko dana sam počeo da mrsim“. Jezični izraz - mȓsīm je vrijeme u koje je dopušteno jesti meso i hranu koja se po propisima ubraja u mrs, hranu koja sadrži meso, jaja, mliječne proizvode i životinjske masti (mŕsiti nesvrš. prez. mȓsīm, pril. sad.-sēći, gl. im. mŕšēnje), navodi Jezikoslovac.com .
Spomenute termine: 'post', 'postač' i 'mrs', kao usvojenu terminologiju kršćanskoga posta, muslimani Zapadnog Balkana su, najvjerojatnije, 'pokupili' još od kršćanskih skupina Dobrih Bošnjana i zadržali u svojoj kulturi jezičnog i pisanog izražavanja. Naravno, to bi trebalo znanstveno istražiti. No, ono što zasigurno znamo i u svakodnevnom življenju imamo, oni su termine kršćanskoga posta prihvatili i usvojili kao svoja nazivlja za muslimane-saime i njihove određene vjerske aktivnosti u promicanju praktičnog življenja kur'anom propisanog sijama, treće temeljne islamske dužnosti u mjesecu ramazanu. U govornom jeziku i pisanim tekstovima muslimana navedenoga geografskog područja, za kur'ansku riječ sijam je uzeta riječ 'post' (Rovčanin, 2011). Tako je mjesec ramazan nazvan 'mjesec posta', treća temeljna islamska dužnost je nazvana 'islamski post', muslimani/ mu'mini koji prakticiraju i žive Kur'anom propisani sijam su 'postači' a za naziv prekida 'islamskoga posta' je, začudo, uzeta riječ 'mrs'.
Navedena nazivlja su i dandanas u praktičnoj govornoj i pisanoj upotrebi u muslimana na Zapadnom Balkanu. Naprimjer, kada zapadno-balkanski musliman sa zalogajem od jedne hurme ili gutljajem čiste vode, u vrijeme zalaska sunca, prekine svoje suzdržavanje od jela i pića, on za sebe kaže da se 'omrsio'. Isto tako, ako spomenuti musliman, obdan, iz zaborava bilo što pojede, popije ili zapali cigaretu duhana mi kažemo da se 'omrsio' a ako on na javnom mjestu namjerno, jede, pije, duhani, il' nešto drugo čini što kvari sijam, o njemu pričamo da on 'javno mrsi'.
Može li ova navedena terminologija posta kršćanskoga označavati islamske propise sijama i vjerske aktivnosti pripadnika islama koji praktično žive mubarek ramazan i koji istinski ibadete u ovom mjesecu? Ne, ne može! Terminologijom kršćanskoga posta se ne može imenovati niti jedan segment prakse sijama u muslimana, niti ijedana situacija il' neki pojedinačan detalj življenja mjeseca ramazana.
Kršćani poste i mrse
Uz dužno poštovanje nacionalne i religijske različitosti (različitost je poželjna) u kojoj se živi na prostoru Zapadnog Balkana, jedni pored drugih ili jedni sa drugima, u kojoj se govori jezikom kojeg svi razumiju i uz dužno uvažavanje svakog i svačijeg, ipak, treba razlučiti što je čije i što čijoj vjeri pripada. S obzirom da kršćani poste od mrsa a po završetku posta nastave mrse, konzumiraju mrsnu hranu, onda nazivlja; 'post', 'postač' i 'mrs' pripadaju kršćanima.
Nužno je uzeti u obzir, kao prvo, kršćanska terminologija posta nikako ne odgovara propisima sijama u mjesecu ramazanu. U kršćana je post sustezanje od mrsa određeno vrijeme a kvari ga mrs. U muslimana sijam je sustezanje od bilo koje hrane i pića, određeno vrijeme, na sasvim drugi način, a kvari ga konzumiranje i najmanje količine hrane, pića ili utoljavanje bilo koje strasti. Ogromne su razlike između ramazanskog sijama i krćanskoga posta. A, kao drugo, Allah dž.š. je muslimanima propisao treću temeljnu islamsku dužnost i On joj je u Kur'anu dao Svoj naziv – sijam. "O vjernici! Propisuje vam se sijam. "(El-Bekare, 183).
S obzirom da pripadnici islama svoju temeljnu dužnost sijama obavljaju u mjesecu ramazanu, onda je mjesec ramazan 'mjesec sijama', treća temeljna islamska dužnost je sijam, muslimani koji prakticiraju i žive propisani sijam su 'saimi' (Rovčanin, 2011). A za naziv prekida sijama imamo riječ 'iftar', oblici 'iftariti', 'iftariti se' (iftariti znači; prekinuti, razdvojiti, pojesti nekoliko zalogaja il' popiti nekoliko gutljaja vode da se prekine sijam).
Ipak, kod većeg broja muslimana u mubarek ramazanu, islamska terminologija je već usvojena u njihovom govornom jeziku ili se postupno usvaja. Ti usvojeni originalni ramazanski termini su: sijam (sawm), saim, sehur, imsak, iftar, zatim: sehuriti, ramazaniti, sijamiti, mjesec sijama, iftariti.
Muslimani na prostorima Zapadnog Balkana bi trebali da se odrede po pitanju upotrebe neodgovarajuće terminologije u ramazanu, odnosno da ustanove svoju islamsku terminologiju u ovom mubarek mjesecu. Ramazan se ne posti, ramazan se sijami.
Piše: Fehim Halilović
Reference:
1. Kur'an Časni, El-Bekare, 183.
2. Rovčanin, B. (2011). BUDI SAIM. https://importingwordpress.wordpress.com/2011/07/31/budi-saim/ (25.2.2024).
3. InfoBijeljina, (2022). Ovo su pravila strogog VASKŠNJEG POSTA. https://www.infobijeljina.com/vijesti/ovo-su-pravila-strogog-vaskrsnjeg-posta/ (21.2.2024).
4. Jezikoslovac.comhttps://jezikoslovac.com/word/5woj (25.2.2024).