altFotografije koje gledate snimljene su, prva polovinom 1893. a druga u aprilu 1941. godine. Pođimo redom. Fotografija iz 1893- godine snimljena je kada  je brčanski most uveliko bio u izgradnji. Gradnju mosta finansirala je Austro-Ugarska VIada i Zemaljska vlada Bosne i Hercegovine. Pripreme za njegovu gradnju započele su još početkom 1892. godine prikupljanjem drvene hrastove građe koja je splavovima dovezena iz gornjeg toka rijeke Save, tačnije posavskih hrastovih šuma.

Na izgradnji mosta su radile inžinjerijske jedinice Austro-Ugarske vojske, a kao pomoćni radnici radili su brčanski civili. Po završetku radova most je pušten u promet l3.septembra 1894. godine i bio je dug 755 metara. Uporedo sa izgradnjom mosta radilo se na izgradnji željezničkog kolodvora u centru grada na današnjem mjestu Robne kuće "Interex", tako da je od 13.septembra 1894. godine Brčko bilo povezano željezničkom prugom normalnog kolosijeka, u dužini od 52 kilometaa, sa Vinkovcima a odatle sa Evropom.

Brčanski most na Savi je prvi puta miniranjem porušen u aprilu 1941. godine kada ga je digla u zrak tadašnja jugoslovenska vojska prilikom povlačenja za Srbiju. Njegovo rusenje osobno je  nadgledao tadašnji pukovnik Draža Mihajlović.

Ulaskom u Brčko Njemačke oružane snage obnavljaj most u međuvremenu od 1941.godine do 1942. godine, za koje vrijeme su koristile privremeno podignuti pontonski most. Još dok su radili na saniranju mosta brčnska SKOJ-evska organizacija uspijeva da uništi dio planova za izgradnju ledolomaca na nosećim stubovima, zbog čega ih Nijemci postavljaju za jedan metar niže. Kako je te godine bila veoma jaka zima a nivo vode velik, dolazi do zaleđivanja Save zbog čega neki od nosećih stubova popuštaju i most po drugi puta pada u vodu. Treće  miniranje savskog mosta dogodilo se 1943. godine kada su partizanske jedinice izvele neuspješan napad na Brčko i u povlačenju dio mosta dižu u zrak. Kako nisu imali dovoljno eksploziva most nije imao nekih značajnijih oštećenja.

altPo četvrti puta brčanski most je miniran u aprilu 1945. godine. Pocetkom aprila vodile su se velike borbe za oslobođenje Brčkog. U napadu na grad učestvovale su jedinice Šeste proleterske i Pete krajiške brigade. U ne-moći da se odupru partizanskim borcima Nijemci se povlače na hrvatsku stranu, a u gradu ostaje samo inžinjerijska jedinica koja je imala zadatak da minira brčansku električnu centralu i savski most. Još dok su neki od njemačkih vojnika bili na mostu, njihova komanda izdaje naredbu da se most i električna centrala dižu u zrak. Toga dana u električnoj centrali dežurni strojar je bio Martin Sič, koji je iz eksploziva povadio detonatore tako da je u zrak dignut samo most koji je u tri dijela pao u vodu. Bilo je to 6.aprila 1945.godine u 10 sati i 30 minuta.

Ulaskom u Brčko partizanske jedinice su u gradu zarobile veći dio njemačke inžinjerijske jedinice koje su, uglavnom, i radile na obnovi porušenog mosta.

Pedeset i jednu godinu kasnije, koncem aprila 1992. godine, srpske jedinice po peti puta dižu brčanski most na Savi, kojom prilikom je na mostu poginulo preko stotinu nedužnih civila. Nesto ranije hrvatske oružane postrojbe su miniranjem oštetile gunjarsku stranu mmosta.

Od toga vremena stari Savski most je nekoliko puta popravljan. Po prvi puta na saniranju mmosta su radile, kako sam naveo, partizanske jedinice. Zajedno sa partizanima radili su i zarobljeni Nijemci u vremenu od maja 1945. do novembra 1946. godine. Za to vrijeme korišten je privremeni pontonski most. Kada je završena popravka mosta, a omladinskim radnim akcijama građena pruga Brčko-Banovići, Brčko se povezuje sa tuzlanskim  Rudarskim bazenom koji, preko Brčkog, se povezuje sa cijelom Evropom.

altIzgradnjom novog željezničkog mosta ukida se pruga koja je išla kroz sam centar grada, pa samim tim 1974. godine ukida se i stari željeznički kolodvor koji je bio na sadašnjem mjestu Robne kuće "Interex".

U oktobru 1977. godine sa mosta se skidaju preostale tračnice od pruge cijelom dužinom mosta se postavlja nova kolovozna hrastova podloga a napravljeni su i novi prilazi mostu. Ovaj posao su obavili radnici "Tuzla-putevi" na kojem su radili više od dva mjeseca.

Po okončanju ovoga rata 1992.-1995. godine most djelomično obnavljaju snage SFOR-a, prvenstveno za svoje potrebe, kada željeznom konstrukcijom premoštavaju oštećeni dio mosta a kompletno saniranje obavlja se u vremenu od 15.juna do lO.oktobra 2000. godine.

Iz Historije Brčkog i okoline

Za dzematrahic.ba pripremio Atah Mahić