altOko 1526. godine izvrsen je   jedan popis stanovnistva u kojem se, izmedju ostalog, navodi da Brcko ima,citiram:

- Muslimanski dzemat u toj varosi ima status kao i Muslimani u drugim muslimanskim naseljima, jer ne daju raijinsku pristojbu. Oni samo daju pristojbe badi havu i mladjarinu /redovne pristojbe/ dizdaru -zapovjedniku brcanske utvrde. Isto tako oni su obavezni drzavi avarize".

Samo da napomenem da se iz ovih avariza odvajao i dio sredstava za odrzavanje dzamije i za potrebe ondasnjeg imama brcanske dzamije.

U to vrijeme Brcaci su obavljali poslove granicne sluzbe, prevoz skelom i cuvali prolaze. Za te svoje poslove bili su oslobodjeni svih ostalih poslova, izdataka i obaveza. Ali za odvijanje sto brze trgovine i prevoza skelom mnogi ondasnji duznosnici nisu se obazirali na ondasnji status nasih predaka nego su od njih trazili i dodatne usluge, namete i obaveze. Zbog toga su nasi preci bili prisiljeni da jednu svoju delegaciju posalju u Carigrad, gdje su zamolili za prijem kod sultana Ibrahima I, kome su iznijeli svoje probleme. Sultan ih je primio, saslusao a potom im dao CARSKU MAUFNAMU, odnosno POVELJU, ko^om ih je proglasio slobodnim gradjanima a Brcko slobodnim gradom. Iz fragmenta jednog tuzlanskog SIDZILA, zapisnika suda, iz druge polovine XVII stoljeca nalazi se i dokumenat kojl ukazuje od kolike vaznosti je za prelaz, promet i trgovinu bila brcanska skela. Naime, radi se upravo o izvodima iz pomenute Carske mau-fname iz 1645. godine koji su Brcaci dobili od sultana Ibrahima I. Ova Carska maufnama datirana je polovinom mjeseca Redzeba 1054. godine po Hidzri, odnosno 1645. godine po novom kalendaru. Napominjem da se u sidzilu, sudskom arhivu, nije u cjelosti sacuvala. uslijed djelomicnog ostecenja. Na pocetku Maufname se spominje kako je iz Brckog poslata delegacija koja je molila prijem kod sultana radi obnavljanja Maufname, pa slijedi:

 

- " ... i prema brcanskoj skeli /upravljenim putevima/cuvati klance /derbente/ i svojim imetkom ih popravljat i odrzavati cuprije. To je, kako u starim defterima tako i danas, zabiljezeno da su stanovnici Brcanske skele i okolice derbendzije i kuprudzi-mostari i da su oni za uzvrat toj sluzbi oslobodjeni od avariza divanijja,   cerahorstva,   nuzula-konacenja  i  kurekciluka-veslarstva, zatim gradnje ladja i pod izgovorom uzimanja, kupljenja i uopce tekjalifi sakka -teskih poslova, oslobodjeni i zasticeni. Date su im u ruke brojne maufname i od starina do danas nisu od njih trazene ove obaveze. Sada pridosli sluzbenici, odredjeni za podizanje cerahora i veslara, zatim ljudi vezira i miralaj causi -zapovjednici i ostali pobiraci daca dolaze te se kod njih smjestaju sa brojnim konjima i uzimaju im besplatno jelo i pice, maslo, med, ovce, janjad, kokosi i ostale prehrambene proizvode i novac, te im tako cine odvise nasilja i dosadjivanja. Kada mi tako saopcise, i ako je u ovom pogledu 1051.godine od moga sretnog prijestolja, od strane malije-ministra finansija, dat opsiran i obrazlozen moj carski visoki nalog, nisu se time zadovoljili nego opet spomenuta davanja cine i uznemiruju ih. Tako obznanivsi zamolise carski nalog da ih ne muce protivno defterima i maufnamama koje imaju u rukama. Zbog toga naredjujem da, kada stignu sa mojom uzvisenom odlukom, vidjece da su na osnovu izvadjenog i iz mojeg uzvisenog prigestolja muhurleisanog—ovjerenog, istinitog prepisa carskog novog deftera i Muafname stanovnici Brckog i spomenutih sela prije, na temelju starih, a sada novih carskih deftera u spomenutim klancima zabiljezeni kao derbendzije i mostari i da im ge zabiljezena duznost sluzba derbendziluka i kupridziluka, pa, posto uz to i nejma prigovora, a osjeca se potreba altza te sluzbe i vazna je, te posto kasnije nije izdat nalog kojim se to preinacuje, onda je to za njihovu sluzbu protivno da odredjeni broj ljudi trazi veslare, cerahore i uobicajena teska davanja. Joklamadzije-sluzbenike koji regrutuju - odbiti i zabraniti im to, jer je to protivno kako zapovijedi koje su izdali prosli sultani, tako i sada uzvisenim od visokog prijestolja izdatim zapovijedima, te ih ne uznemiravati trazeci podavanje i novac. Oni koji se ovome ne budu pokorili predloziti ovamo, zabiljezivsi im imena i opis,

I neka se drugciji nalozi ne izdaju. Tako da znate i pouzdate u moj znak.

 

Ovo bi bio prevod teksta obnovljene Carske maufname. Datum njenog izdavanja bi bio 16.septembar 1645.godine.

 

Kako se vidi iz teksta Brcacima je i od proslih sultana izdavana Maufnama,to nam nedvosmisleno govori da imaju jos starije Maufname te da je Brcko postojalo jos u vrijeme ranijeg turskog perioda.

 

Iz historije Brckog i okoline

 

Za dzematrahic.ba pise Atah Mahic