Malo
je poznato da su Bošnjaci muslimani digli ustanak i svrgli otomansku
vlast u Bosni. Na njihovu inicijativu u Sarajevu je tada obrazovana prva
Narodna vlada sastavljena od Bošnjaka muslimana, pravoslavaca, katolika
i jevreja, koja je proglasila nezavisnost Bosne i Hercegovine (jula
1878). Medjutim i usprkos tromjesečnom odbrambenom ratu armiji
Austro-Ugarske, BiH je, odlukom Berlinskog kongresa okupirana i tada je
ušla u sastav ovog carstva. Dr. Enver Imamović pišući
o otporu Austro-Ugarskoj govori i o heroizmu ali i dramatičnosti tog
otpora: "Teški porazi austrijske vojske kod Maglaja, Gračanice, Tuzle i
Šamca doveli su generala Filipovića (general austrijske okupacione
vojske, primjedba Š.K.) u težak položaj. Stanje je postalo čak
zabrinjavajuce kad mu je stigla vijest da se pokrenula krajiška vojska i
da nezaustavljivo napreduje prema Prijedoru i Banjoj Luci u namjeri da
ih oslobodi od okupatorskih snaga." Sa kakvim se unutrašnjim problemima
borio muftija Šemsakadić koji je komandovao otporom u Tuzli i Gračanici
te je sarajevskim agama poručio u jednom brzojavu: "Kunem vam se vjerom
i Kur’anom, ako li mi nevjeru učinite, žive ću vas sve odrati".
Čitamo
i jos jedan podatak o izdaji otporu i reagovanju naroda Bošnjackog
"koji je pobio turkofisku stranku u Hercegovini zbog ometanja otpora
Austrougarskoj".
Austrougarska je u dužem vremenu bila prisutna na Bosanskoj granici
držeći pod okupacijom Sloveniju i Hrvatsku. Prateći razvoj događaja u
Bosni i nagovještaj pada Otomanske imperije smatrala je da ona silom i
blizinom ima pravo "naslijedstva" na tom prostoru. Otuda je pokrenula
snažnu diplomatsku aktivnost što je i urodilo plodom na Berlinskom
kongresu gdje "stiče pravo" aneksije nad Bosnom i Hercegovinom.
Gospodari bivši i novi su pitani ali ne i narod u Bosni tako da je
aneksija Bosne bila, sa strane novog okupatora, krvava a sa strane
branioca herojska.
Bosna
je Austrougarskom okupacijom 1878. godine pojačala katolički korpus u
Bosni, dijelom radne snage i administracije iz Hrvatske i drugih zemalja
gdje je nova vlast imala uticaj (Česi, Slovaci, Ugari, itd) ali i
privilegijama koje proizilaze iz sličnosti u vjeri. Austro-Ugarsku, u
zamahu industrijalizacije, Bosna je interesovala prije svega kao izvor
sirovina (šuma, rude) ali i jeftine radne snage i vojnika. Putevi i
pruge koje je ubrzano podizala nisu vodili iz Beča u Sarajevo vec
obratno. Rijeka bosanskog bogatstva je oticala umjesto u Carigrad sad u
Beč. Za Bosnu nova stvarnost je postala: "Sjaši Kurta da uzjaši Murta".
To
kad i kako su Bošnjaci muslimani "postali" u svom narodnosnom
odredjenju samo "muslimani" odnosno "Muslimani" (Muhamedanci) sa velikim
"M", (kasnije 1974. ustavom BiH i zvanično), ima više tumačenja. - Po
jednom to se desilo: "Kada je austrougarski Kalajev režim pokušao da
stvori jedinstvenu bošnjačku naciju od svih bosanskohercegovačkih
žitelja i naroda, sljedbenici islama su postepeno odustali od naziva
Bošnjak i počeli se nazivati Muslimani (krajem 19. i pocetkom 20.
stoljeca)", - po drugima to su direktno i indirektno učinile
velikosrpske i velikohrvatske pretenzije prema Bosni koje su Bošnjacima
lukavo ali i silom oduzele pravo naslijeđa nad prostornim i etničkim
imenom. Sve do tada Bošnjaci (bogumili i ostali a kasnije dio njih
muslimani) su sebe smatrali u etničkom i političkom smislu Bošnjacima, a
i nazivali se tako. Tako su ih nazivali i Turci i osmanlijska
administracija.
Dr.
Muradif Kulenović kaže da smo imali divnu šansu i ponudu u vrijeme
Kuena Hedervarija da Bošnjaci stanu iza svog imena i da ga ponesu kao
kroz čitavo svoje postojanje, međutim vješto politički manipulirani sa
strane svojih neprijatelja i pretendenata na njihovu zemlju, vođeni
ljudima kojima je vjera bila prostor užeg bavljenja i vjerkim
osjećajima, Bošnjaci su prigrlili vjeru a izgubili ime. "Tako su nam
oduzeli ime jer se nismo bojali imenu vec vjeri, mislili smo: "ime je
tu", te se narod usredotočio sa rukovodstvom da sačuva religiju. Cijela
plejada intelektualaca se usredotočila da dokazuje ispravnost religije i
važnost religijskog imena. Tako su neprijatelji Bosne i Bošnjaka te
religijski krugovi obojili bošnjacku naciju religijskim obilježjima i
borbom za religijsko ime. To ima svoju pozadinu i u vrijednosnim
orijentacijama otomanskog carstva koje nije dozvoljavalo da se ljudi
nacionalno ispoljavaju i opredjeljuju vec religijski sto je doslo u
koliziju sa vrijednosnim orijentacijama Evrope.
Bitno
je bilo da je čovjek musliman, božiji rob i podanik Padišaha a sve
ostalo je bilo sporedno. Kraljevina Srbija je u Austrougarskoj aneksiji
Bosne vidjela nepremostivu prepreku za ostvarenje sopstvene velikosrpske
ideje da ona postane nasljednik Otomanskog ili turskog carstva.
Ministar vanjskih poslova Srbije Ilija Garasanin je tu ideju ali i
načine da se ona realizuje podrobno opisao u programu poznatom kao
"Načertanjije". Načrrtanjije se smatra idejnim programom Velike Srbije
koji je u istoriji Srbije, od rata do rata ali i izmedju njih nastojao
biti realizovan: u srpskim ustancima (I i II), u Prvom i Drugom
balkanskom ratu (1911; 1913), Prvog svjetskom (1914-1918), Drugom
svjetskom(1941-1945) i posljednjim ratovima 1991-1999.
Ideja
Velike Srbije i uspjesi koji su ostvareni na njenom realizovanju, pod
okriljem "borbe protiv Turaka" ali i balkanskim ratovima a posebno
pobjedom u Prvom svjetskom ratu, naprosto su opili srpsku inteligenciju i
Srpsku pravoslavnu crkvu i postali njena ideja vodilja. Okolnosti su se
mijenjale, protivnici, imidž ali je u svakoj generaciji u svakoj
kriznoj situaciji prepoznatljiva upravo ta ideja. Ideja da se
pravoslavno stanovništvo Balkana okupi u jednu veliku državu pod
okriljem Srbije. U toj ideji se i Makedonija naziva "Južnom Srbijom" a
Makedonska crkva ni do danas nije priznata od strane Srpske pravoslavne
crkve, u toj ideji "Vojne krajine" koje su u Bosni i Hrvatskoj pravili
Turci smatraju se "Srpskim krajinama" sa idejom da se i priključe
Srbiji. Iz te ideje je proizašla i parola: "Gdje je Srbin tu je i srpska
zemlja!".
Strast
za ratom, strast za pljačkom i uvjerenje da ce u sledećem Srbi i
realizovati ideju o Velikoj Srbiji, je pretočena u uvjerenje: "Da Srbi
sve što dobiju u ratu izgube u miru!". Na toj ideji je i u posljednjem
ratu Milosević nastojao da zadrži na vlasti propadajuci komunistički
aparat bivše Jugoslavije, na toj ideji je pokrenuo rat Srba sa svim
ostalim narodima u nekad zajedničkoj državi Jugoslaviji (Slovencima,
Hrvatima, Bosancima, Kosovarima, ozbiljno zaprijetio i opljačkao
Makedonce i Crnogorce, ukinuo autonomiju Mađarima i sl.). Ideju "Velike
Srbije" i strast koja vodi srpsku inteligenciju i srpsku pravoslavnu
crkvu da je realizuju Dr. Stevan Dedijer, ciji je otac i prvi tvorac
karte te drzave, naziva "grobnicom Srpskog naroda".
Otuda
i problem okupacije Bosne od strane Austrije 1878 . godine nije bio ni u
samu osvajanju prostora od strane druge zemlje vec opasnosti da
Austrougarska ekonomski, vojnim, političkim i policijskim mjerama, kao
osvajač, ne uključi Bosance u imperiju i državu, te da će postati
strastveni branioci kao što su bili branioci turskog carstva. Postojala
je i opasnost da se Bosanci ne osvjeste, da ne izgrade sosptveni
mehanizam državotvornosti i osjećaj samostalnosti i na kraju, da se ne
prepoznaju ili privole na katoličanstvo kao religiji osvajača sto bi ih
dalje neminovno vezivalo za autoritet rimskog pape i neku vrstu saveza
sa Hrvatskom. Sve skupa bi bilo kraj sna o srpskoj državi u Bosni o
Velikoj Srbiji i u Bosni i u Hrvatskoj. U tom kontekstu treba vidjeti i
nastojanja da se sačuva uticaj Srbije u Bosni posredstvom pravoslavne
crkve, da se opstruira Austrougarska okupacija ali i da se pripremi rat
sa Austrougarskom. Za neposredan povod za rat iskoristen je Sarajevski
atentat 27. juna 1914. godine na Austrougarskog prijestolonasljednika
Franca Ferdinanda. I ako je sam čin pucnja na predstavnika okupatrorske
vlasti sa strane bosanskog mladića Gavrila Principa pozitivan i
oslobodilački čin, ne treba izgubiti iz vida ni činjenicu da je iza
organizacije Mlada Bosna stajala i srbijanska tajna organizacija "Crna
ruka". Cilj Srbije nije bila želja da se pomogne Bosni vec da se pod
izgovorom "zaštite pravoslavaca u Bosni", ona okupira i na njenom
teritoriju realizuje Velika Srbija. Sta to dalje znači za Bosnu i
Bošnjake, na žalost pokazala su kasnija događanja pa i ova posljednja.
Propašću
Austro-ugarske u prvom svjetskom ratu, BiH je samostalno donijela
odluku o ulasku u sastav Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca. Prije toga
formirano je Narodno vijeće za BiH koje je formiralo Narodnu vladu,
sastavljenu od Bošnjaka muslimana, katolika i pravoslavaca sa sjedištem u
Sarajevu. Interesantno je da Mehmed Spaho jos za vrijeme vlasti
Austro-ugarske bez straha govori austrougarskoj vlasti da su Bošnjaci
muslimani za ujedinjenje južnoslovenskih naroda, da odmah nakon
sarajevskog atentata reis-ul-ulema, Džemaludin ef. Čausević, kao
poglavar Islamske zajednice i muftija Sakib Korkut reaguju na ponašanje
pojedinih muslimanskih građana prema Srbima. Oni to otvoreno i javno
osuđuju i pozivaju Bošnjake muslimane da se ničim ne suprostavljaju
zajedničkom životu sa pripadnicima drugih vjeroispovjesti. Interesantno
je i to da 1914 godine poseban odred Bošnjaka muslimana pristupa srpskim
dobrovoljačkim odredima, te zajedno sa njima odlazi u Odesu, bore se za
Kraljevinu Srbiju, za ujedinjenje južnoslovenskih zemalja. Posebna
delegacija odlazi i u Višegrad 1918 godine da dočeka srpsku vojsku kao
oslobodilačku vojsku.
Vidovdanskim
Ustavom 1921. godine formirana je Pokrajinska uprava za BiH. Ovaj ustav
priznaje granice BiH određene Berlinskim kongresom (1878). Sve govori
da je svejugoslovenska ideja bila nova nada i za same Bošnjake, nada u
kojoj će se i oni prepoznati ali i opstati i ta ideja ih je dugo držala
posebno njenom pobjedom u liku Titove Jugoslavije. Da su u ideji
Jugoslavije južnoslovenski narodi različito
vidjeli sebe govori činjenica da su u Jugoslaviji velikosrbi vidjeli
drugo ime za ostvarenje ideje Ilije Garašanina o Velikoj Srbiji.
Koristeći silu pobjednika u I svjetskom ratu i savezništvo sa
pobjednicama Francuskom, Engleskom i Rusijom nastojali su da iskoriste
okrilje Jugoslavije i poluge države te da na ekonomskom, političkom,
vojnom i policijskom planu afirmišu i realizuju svoju "istinu" o
Jugoslaviji i njenim narodima.
Ono što je 1864 godine bila ideja i naznaka o Bosancima pravoslavcima
kao "Srbina" sad postaje "nesporna istina". Bosanci katolici otvoreno
počinju da figuriraju kao "Hrvati". Bosanski jezik se dovodi u pitanje,
ukida i uvodi srpsko-hrvatski odnosno hrvatsko-srpski. * fusnota "I ako
Josip Makulja, u predgovoru djelu 'Blago jezika slovinskog', objavljenom
1649.godine, tvrdi da je 'bosanski jezik najljepši radi čega bi svi
ilirski pisci morali nastojati da njim pišu'. Mihajlo Radnić je u Rimu
1683.godine tiskao dva djela, od kojih je jedno 'složeno i izvođeno u
jezik slovinsko-bosanski', a drugo 'složeno u jezik slovino-bosanski'.
Matija Petar Katančić je u Budimu 1831.godine objavio prijevod 'Svetog
pisma'. Djelo je preveo 'u Jezik Slavno-ilirski iz govora bosanskoga'.
Muhamed Hevaji Uskufi iz Dobrnje kod Tuzle je 1631. godine napisao
bosansko-turski rjecnik 'Potur sahidija'. Jakov Mikalja je 1646.godine u
Rimu objavio djelo 'Dittionario' u kome tvrdi da je 'bosanski jezik
veoma lijep'. Iz Bosne je uzet štokavski dijalekt i ijekavska zamjena
data kao osnova suvremenih književnih jezika: hrvatskog, srpskog i
bosanskog. Jezik Bosne i njenog naroda ostao je, i pored upliva turskog i
drugih orijentalnih jezika, najčešći. Suština svih jezičkih sporova i
pitanja kod južnih Slavena bio je taj 'ilirsko-bosanski' narodni jezik,
koji je bio i književni i kao takav očuvan i krajem 18. i početkom 19.
stoljeća kada počinju nacionalna preporoditeljska buđenja i pretenzije
prema Bosni, njenoj kulturi i povijesti."
Atak
na jezik je razumljiv ima li se u vidu činjenica da se nacionalno
uobličavanje naroda u Evropi prvo dešavalo u i oko jezika kao
nacionalnog elementa i zaštitnog znaka. Ukinuti jezik značilo je upravo
to ukinuti prepoznatljive elemente identiteta što je trebalo biti jedan
od koraka uništenja cijelog naroda. Ponovo se otvara pitanje Bosanaca
muslimana ali i muslimana na cijelom prostoru Balkana. Za riješenje tog
pitanja aktuelizira se ideja iz Načertanija Ilije Garašanina o dogovoru
sa Turskom da ih primi, ili podsticanje njihovog radikalno vjerskog
organizovanja kako bi se to iskoristilo kao prilika da se protjeraju sa
svojih teritorija odnosno nad njima izvrši genocid. Tako su Bošnjaci
poslije perioda bogumilskog jeresa u kršćanskom okruženju ponovo postali
jeres sad "islamski". U Krfskoj deklaraciji se govori o potrebi
riješenja pitanja muslimana onako "kako je riješeno u Srbiji". Stojan
Protić je tada jasno rekao: "Dat ćemo im rok, od 24 ili 48 sati, i ako
ne pređu na pravoslavnu vjeru, pobit ćemo ih, i problem je riješen." Da
bi 1924 godine došlo do masovnog pokolja Bošnjaka muslimana u Šahovicima gdje je gnusno pobijeno oko 900 ljudi (Milovan Đilas
je opisao taj pokolj u kom je učestvovao i njegov otac). U Srbiji i
Crnoj Gori je problem muslimana između 1862. i 1878. godine riješen tako
što su pobijeni, samo dio se uspio skloniti bježeći u raznim pravcima:
Turskoj, Sandžaku, Bosni, Bugarskoj.
Ideja eventualnog pokrštavanja Bošnjaka je bila nerealna i samo nada
njima samima da bi se otupio njihov otpor pred najavljenim genocidom. Ni
Protić, ni Milošević, niti bilo koji srpski političar ni tada ni danas
nije čak ni ostavio takvu mogućnost jer je kompletan projekat Velike
Srbije kao ekonomsku osnovu imao ono što je od njih trebalo oteti:
prostor, kuće, pokretnu i nepokretnu imovinu, silovanje žena, junaštvo
nad nedužnim i nemoćnim što je dio mita o srpskom ratniku. Zato nisu
zabilježena značajnija pokrštavanja muslimana, osim u nekoliko slučajeva
u Crnoj Gori zahvaljujući plemenskim vezama. Pokrštavanje je značilo
primanje u zajednicu sa svim pravima člana te zajednice od prava na
život do zadržavanja imovine, sa tim se naprosto nije računalo ni ranije
a ni u posljednjem genocidu 1992-95 godine.
1929
god. uvedena je diktatura u Jugoslaviji čim je ukinuta i posebnost
Bosne i Hercegovine nakon hiljadu godina njena postojanja. Interesantna
je dosljednost i podudarnost Englesko-francuske politike sprem BiH nekad
i sada. Naime Vens i Oven su u posljednjem ratu (Vens Ovenov mirovni
prijedlog 1994 godine)dodjeljivali Bosanskim katolicima (Hrvatima) istih
onih 13 kotara koji su im uz sufliranje istih sila, pripali
Srpsko-hrvatskom nagodbom o podjeli BiH 26. avgust 1939 god. Tada je ta
nagodba podstakla kasniji građanski rat za vrijeme drugog svjetskog rata
i stvaranje NDH, danas je ona razbuktala "Hrvatsko-bošnjački" rat koji
su Amerikanci Vašingtonskim sporazumom jedva zaustavili i ne zna se još
do kada. Jer pitanje etničkih kantona aktuelizira i pitanje
razgraničenja a ona pitanje sukoba.
*
fusnota "Zamislimo Hitlera koji traži od Jevreja da promjene vjeru da
bi preživjeli i postali Nijemci pa i fašisti. Ko bi onda platio ideju
njemačkog fašizma ako bi nestalo jevrejskog kapitala tim sto bi i oni
postali Nijemci protestanti, ili fašisti? Zato je Hitler gladnim i
nezaposlenim Nijemcima prvo dao kazane hrane, uz njih dijelio ideologiju
fašizma i knjigu "Moja borba" a uz njih i puške. Problem je što je neko
morao da plati i hranu i knjige i puške. Taj neko je morao da ima čim
da plaća i kao drugi uslov je bio da se ne zna i ne može braniti. Za
Hitlera su to bili Nijemci, za srpske naciste su od pada Otomanske
imperije tu ulogu imali i imaju "muslimani", oni na Kosovu, Sandžaku ili
Bošnjaci u Bosni koje oni tako zovu." U zaključcima tzv. srpskog kruga
1940 u Beogradu, u poruci Draža Mihajlovića i u poruci Stevana Moljevića
decidno stoji da treba istrijebiti muslimane u Sandžaku te muslimane i
Hrvate u BiH.
Šestojanuarska diktatura 1929 te Srpsko-hrvatska nagodba 1939 godine kao
i prijetnje srpskog nacizma su pogodovale komunističkom pokretu da
pridobije najveći dio naroda BiH za platformu NOR-a i formiranje BiH kao
ravnopravne federalne jedinice nove Jugoslavije. Bošnjaci "muslimani"
su narod koji je ideju komunizma prihvatio kao sopstveno vjerovanje više
i snažnije od bilo kog drugog naroda na tlu sad već bivše Jugoslavije.
To je bilo razumljivo i za očekivati. Komunistička partija i Josip Broz -
Tito su se rukovodili idejom i ideologijom koja njih nije isključivala i
davala im je šansu da se i sami u njoj prepoznaju. Drugo po padu
Otomanske imperije ostali su "jeres obilježen islamom" a u njemu niti su
se prepoznavali niti su ga smatrali sudbinom. Na drugoj strani
vremenska distanca od 500 godina otomanske vladavine je bila
nepremostiva da bi se mogli vratiti svojim bogumilskim korjenima i
naprosto tražili su slamku nade za koju su htjeli da se uhvate.
Bošnjaci
"muslimani" su znali da nisu Srbi i prevelike su predrasude bile prema
pravoslavlju da bi se u njemu prepoznali, znali su da nisu Hrvati i
katolici i jaz predrasuda ih je dijelio i od jednog i drugog, problem je
bio što nisu znali tačno ni ko su. Turci nisu, muslimani su postali po
sticaju okolnosti i prisustva vlasti i onda dolazi ideja komunizma u
kojoj se prepoznaju. Bošnjačka djeca dobijaju šansu da se školuju,
Bošnjaci dobijaju svoju inteligenciju, svoje generale, predstavnike
najvećih organa vlasti u Bosni ali i cijeloj Jugoslaviji, u Bosanska
žena je napokon dobila šansu da se emancipira samo na fakultetima je
bilo vise žena profesora nego ukupne Bošnjačke inteligencije prije rata,
i napokon Bošnjaci postavljaju i pitanje određenja sebe kao naroda.
Ideja
o imenovanju kao Bosanci - Bošnjaci nije prošla u beogradskim
centralama komunističke vlasti. Hamdija Pozderac se vraća sa jednog
takvog sastanka i razgovora u CK SKJ i komentariše u Sarajevu: "Ne daju
ime Bosanac, daju Musliman, prepravljaj sva dokumenta, lakše će biti
kasnije postaviti pitanje samo imena nego i imena i naroda." To je bila
logika kojom su se Bošnjaci vodili u borbi za priznavanje naroda ali je u
sebi imala ograničavajući momenat u kom je već pobjedila velikosrpska,
odnosno velikohrvatska ideja. Otvaranjem vrata "Muslimanima" kao narodu
Srbija i Hrvatska su praktično odredile soptveno postojanje na tlu
Bosne. Malo je bilo vjerovati da ce se neki Bošnjak koji nije "musliman"
prepoznati u novom imenu "Musliman". Ostaje da se istražuju okolnosti
pod kojim su Hamdija Pozderac, Dr. Fuad Muhić ili Dr. Atif Purivatra
naprimjer, kao "ortodoksni" komunisti prihvatili da se i sami imenuju
"Muslimanima", kao i okolnosti pod kojom su kasnije ubijeni dr. Fuad
Muhić i Hamdija Pozderac kao objektivna i velika prepreka velikosrpskom
projektu 1990 godine. Ili da se istraže okolnosti pod kojim je poginuo
Džemal Bijedić tadašnji Predsjednik Vlade Jugoslavije desetak godina
ranije. Vjerovatno je to bio način da se ideji Velike Srbije, na
Bosanskoj političkoj sceni, dovedu kao politička snaga i "politički
protivnici" Mladomuslimani, islamski vjerski službenici te sitne male
šićardžije 1990 godine .