Kaligrafija – poetska ljepota harfova (I)
Čudesno putovanje nastavljamo pričom o vezanim harfovima, koji stoljećima daju život izblijedjelim papirima, zidovima džamija, kvadratnim ili kružnim stubovima, velikim portalima, munarama i kupolama. I zaista, ima nešto posebno u savijenim harfovima, koji nanizani jedan do drugog poput bisera u đerdanu, daju osjećaj da nikada ne završavaju. Bilo da je objekat posmatranja samo jedan harf ili cijeli tomovi knjiga ispisani upravo kaligrafijom, kompozicija se čini gotovo čarobnom. Možda se ljepota krije u samom imenu kaligrafije koje nagovještava ljepotu. Putovanje krajolikom apstraktne umjetnosti je upravo počelo.
Umjetnost lijepog pisanja svoju formu podiže na arapskom pismu. Brzim koracima, apstraktni motivi, arabeske i kaligrafija postaju vodeći izrazi dekorativne islamske umjetnosti. Naravno, kaligrafija je u svojoj suštini najviše povezana sa očuvanjem Kur’ana, te zbog toga postaje izuzetno cijenjena i jedan od najdivnijih vrhova islamske vizualne umjetnosti.
Instrument koji se koristi za pisanje kaligrafije, odveć tradicionalan, naziva se qalam a pravi se od sušene trske ili bambusa. Tinta se pomno bira, da bi u toku pisanja mogla da promijeni intenzitet boje. U tom slučaju kompozicija postaje znatno dinamičnija i efektivnija.
Sva raskošna ljepota vizualnog izraza koju sa sobom nosi kaligrafija, nije se zadržavala samo na papirima i zidovima, nego je ukrašavala i kovanice. 692. godine, Islamski halifat u potpunosti je reformisao izgled kovanica, pa su one, nakon što su bile ukrašavane slikovnim tretmanima, postale umjetnička platna za harfove. Najviše su bile ukrašavane ajetima iz Kur’ana.
U desetom stoljeću umjetnost lijepog pisanja dobija novi kanvas. Perzijanci, koji su prešli na Islam, počeli su tkati harfove na svilu visokog kvaliteta.
Prvi rukopis, koji se koristio u ispisivanju Kur’ana časnog i kao arhitektonska dekoracija, jeste kufic. Karakteristike ovog rukopisa ogledaju se u pisanju ugaonim harfovima, horizontalnim formatom sa debelim proširenim potezima. Vremenom je kufic rukopis postao razvijen u različitim formama, od isprepletenih harfova sa cvijetnim ornamentom (floriated kufic) do harfova utkanih u čvorove.
Varijacije kufic rukopisa:
Ime rukopisa: kufic
Upotreba: Kur’an, arhitektonske dekoracije, tkanina, tepisi
Ime rukopisa: floriated kufic (cvijetni)
Upotreba: Kur’an, keramika, metal
Ime rukopisa: knotted/plaited kufic
Upotreba: Kur’an, arhitektonska dekoracija
Ime rukopisa: “New style” kufic
Upotreba: Kur’an, arhitektonska dekoracija
Umjetnost kaligrafije je svoje granice proširila upotrebom mnogo različitih rukopisa:
Ime rukopisa: naskh
Upotreba: rukopisi, keramika, pločice
Ime rukopisa: thuluth
Upotreba: Kur’an, arhitektura, metal, keramika
Ime rukopisa: muhaqqaq
Upotreba: Kur’an, arhitektura, metal, keramika
Ime rukopisa: rayhani
Upotreba: pisma, poslanice, ugovori, ukazi i arhitektura
Referense:
Luca Mozzati, 2010, Islamska arhitektura, BTC Šahinpašić, Zagreb
Ancient Islamic/Arabic coins, AR, Ancient resource (http://www.ancientresource.com/lots/islamic_arabic/islamicarabic_coins.html)
Images – Google images
Department of Islamic Art. “Calligraphy in Islamic Art.”
In Heilbrunn Timeline of Art History. New York: The
Metropolitan Museum of Art, 2000–. http://www.
metmuseum.org/toah/hd/cali/hd_cali.htm (October 2001).
Piše:Maida Halilović
dzematrahic.ba